Veckobrev v.38

Hej!
Veckorna går fort när man har roligt! Det gick väldigt bra i simhallen i tisdags, vilka duktiga simmare! Tack till morfar Olle som följde med. 

På fredagen var det skoljoggen och alla kämpade sig runt banan, de var så duktiga att vi avslutade dagen med en filmstund, mysigt.

Nästa vecka är det LOVDAG på fredagen. Fritids är öppet som vanligt.

V.39
Måndag: Idrott, ombyte
Tisdag: simhallen, glöm ej simkläder.
Onsdag: Läsläxa
Torsdag:
Fredag: LOVDAG

Från och med nästa vecka kommer veckobrevet bara ligga på bloggen.

Ha en skön helg!
Milla, Diana & Ika


På personalmötet nyligen uppdaterades ordningsreglerna:
 
Ordningsregler 2015-2016

Enligt skollagen 5 kap 5 §:
”Ordningsregler ska finnas för varje skolenhet. De ska utarbetas under medverkan av eleverna och följas upp… Rektor beslutar om ordningsregler.”

De här reglerna är ordningsregler som får konsekvenser när man bryter mot dem:



Lyssna när någon annan talar.

Sluta när någon säger ”SLUTA”.

Var rädd om allt och alla.

Du får ta med värdesaker till skolan under eget ansvar.

Vänta på säker plats på skolskjutsen.

Det ska vara lugnt på skolskjutsen och bälte ska användas.

Snöbollskastning får endast ske om det är en organiserad lek.

Överenskommet HT15 

Rektor, personal & elevråd vid Glömmingeskolan
Konsekvensbeskrivning

Om en elev inte följer de regler som vi gemensamt kommit fram till ska gälla får det följande konsekvenser:

Steg 1 Den i personalen, som uppmärksammar/blir uppmärksammad på en elev som inte följer ordningsreglerna ger en tillsägelse till eleven om vilka regler som råder vid Glömmingeskolan. 

Steg 2 VARNING (GULT KORT)
Om man inte ändrar på sitt beteende trots att man har fått en tillsägelse, eller om det man har gjort redan från början bedöms som allvarligt, ska läraren ha ett samtal med eleven och övriga inblandade. Föräldrarna underrättas om vad som skett och vilka åtgärder som vidtagits. 

Konsekvenser kan även vara disciplinära åtgärder:
5 kap 6 §: lärare får visa ut en elev --- om
1. eleven stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt, och
2.  eleven inte har ändrat sitt uppförande efter uppmaning från läraren”
5 kap 8 § lärare eller rektor --- besluta att en elev ska stanna kvar i skolan under uppsikt högst en timme --- eller infinna sig i skolan högst en timme innan ---
5 kap 22 § ”Rektorn eller en lärare får från en elev omhänderta föremål som används på ett sätt som är störande --- eller fara för säkerheten”
enl ER 110302 stör eleven i matkön ska denne ställa sig sist

Steg 3 ALLVARLIG KONSEKVENS (RÖTT KORT)
I händelse av att ovanstående åtgärder inte ger effekt arrangeras ett samtal med eleven, föräldrar, övriga inblandade och lärare. Samtalet ska utmynna i en utredning enligt skollagen 5 kap 9 § där det tydligt anges vad det är som brister och vilka åtgärder och vilken uppföljning man har kommit överens om. Överenskommelsen dokumenteras. 

Om en elev, trots att föräldrar har informerats enligt steg 2, inte ändrar sitt beteende på skolskjutsen, kommer eleven att ha en fast placering i direkt anslutning till busschauffören på bussen. Detta gäller under en överenskommen tid varefter man själv åter får välja placering utifrån att man har ett lugnt uppförande och bemötande på skolskjutsen.

Om förhållandet inte förbättras beslutar rektor om vidare åtgärder enligt skollagen 5 kap 10 §
”--- ska rektorn se till att åtgärder genomförs för att få eleven att ändra sitt beteende”
Åtgärderna ska utgå utifrån den utredning som beskrivs i steg 3, de ska dokumenteras och elev och föräldrar ska informeras om dem.

Rektors åtgärder kan även vara:
5 kap 11 § Skriftlig varning
5 kap 12 § Tillfällig omplacering
Steg 4 Om inget av de ovanstående åtgärderna hjälper stegras konsekvenserna enligt skollagen eller andra lagar som reglerar den aktuella händelsen.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 38

Vecka 23

PÅSKLOV