Vecka 39

Tiden flyger fram och vi har bara 5 veckor kvar till höstlovet, snart har halva terminen gått. Vi är färdiga med alla utvecklingssamtal och det har varit trevligt att få en pratstund med er och era barn.

I historian denna veckan har vi pratar om hur Sverige såg ut på slutet av vikingatiden, att man gick från småkungar till storkungar och att en kung kunde vara kung för flera landskap och att Sverige på så sätt började bli ett rike. Eleverna har jobbat i grupper och gjort planscher om våra första kristna kungar.



biologin fick Anton testa på att ha en genomgång för klassen om vad en näringskedja är, härligt när vi kan lära av varandra. De kan beskriva en näringskedja med rätt begrepp och ord. På botten är en producent (tex ett löv) sedan kommer första konsument (en larv) och sedan andra konsument (en fågel) och överst en toppkonsument (en rovfågel). Nästa vecka ska de gå ut och samla löv som en del i forskningen vi är med i och då kommer båda grupperna gå ut på onsdag. På tisdag går röd grupp ut.

I matematik har alla denna veckan börjar jobba efter ett arbetsschema för resten av kapitlet som är kvar. Jag kommer i fortsättningen att göra arbetsschema så att det lätt för dem att följa vad det är man ska göra. Det är härligt att se resultaten på multiplikationstabellerna, det märks att de övar! Till nästa vecka är det 7:ans tabell.


Tänk på att vid ledigheter är det ni föräldrar som ansvarar att ert barn tar igen det som de missar i skolan!


31 oktober, måndagen på höstlovet, är det stängningsdag och då är även fritids stängt.

Hälsningar från Trygghetsteamet



Vårt uppdrag på skolan är, som alltid, att arbeta för att ALLA barn och elever hos oss ska få det stöd och den hjälp de har rätt till samt att medvetet arbeta för ALLA ska uppleva trygghet och förhoppningsvis glädje i att gå på Glömminge skola, förskola, fritidshem!

Vi vill gärna skicka med några tankar om hur vi och ni kan hjälpas åt med elevernas trivsel och trygghet på skolan.



·       Vi vuxna både hemma och i skolan ska prata med eleverna om hur man är mot varandra.

·       Samtala hemma om hur man löser konflikter utan våld. Viktigt att tänka på som vuxen är att det ofta finns flera olika upplevelser om samma händelse.

·       När det har uppstått en konflikt som barnet berättar om hemma, ställ gärna frågan ”Gjorde du något som kunde göra … arg?” för att träna sig i att se det med andras ögon och att vidga sitt perspektiv.

·       När man som vårdnadshavare är orolig eller undrande över något kring sitt barns situation ska man ALLTID kontakta klasslärare/mentor i första hand.

I skolan ska vi framöver satsa mer på gemensamma dagar och aktiviteter med blandade grupper för att alla ska känna sig trygga med varandra. Nu under höstterminen kommer vi ha en liknande kompisdag som vi hade i våras med olika trivselskapande aktiviteter.

Vi i skolan upplever att våra elever oftast är trygga och känner glädje hos oss i Glömminge skola, förskola, fritidshem.

Hälsningar
Linus Wåhlberg, Elin Olander, Martina Rudestig och Pia Meurling

(Trygghetsteamet)


Här kommer en skiss över den första delen som ska byggas på skolgården. Den ska vara klar innan jul. På baksidan kommer det att bli en klättervägg.


Trevlig helg!
Annelie och Ulrika

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 38

Vecka 23

PÅSKLOV