Vecka 39

I måndags hade vi NO och då skulle alla skriva om ett havslevande djur.I måndags kom även vår kurator Jesper och pratade om diskrimineringslagarna.

I tisdags var vi i Ottenby och vi vi pratade om Östersjön och varför Ejdern försvinner. Vi fick även gå upp i långe Jan och så skulle vi håva och kolla vad som fanns under vattenytan. Man fick också gå in i Naturum och fågelskåda.






I onsdags hade vi kompisdag och då var vi med våra fadderbarn och då hade vi stationer och då fick vi bland annat göra kamratbingo,massage och friendsövningar.

I torsdags var det studiedag och i fredags så började vi att skriva manus till David och Goliat. Vi ska bygga historien med lego och sedan filma med “stop motion”.   


                                                                       Ellen och Nellie


Engelskaläxan till nästa vecka är samma ord som till denna veckan och samma text.

I matte har de fått med sig ett lösblad hem som handlar om area och omkrets. De kan behöva lite hjälp med vissa uppgifter som tex hur många kvadratmeter stort huset är.

Hej! 

Information om undervisningen i Idrott och Hälsa men också om pulspassen, som är nytt för i år. 

Jag förväntar mig alltid att man är med på idrotten om man har ork nog att ta sig till skolan, jag förväntar mig också alltid att de har idrottskläder medpackade. Däremot förstår jag att om man varit sjuk eller känner sig lite hängig så bör man inte ta ut sig eller höja pulsen speciellt mycket. 
Man deltar alltså utefter sina förutsättningar, precis som man alltid gör på alla lektioner, oavsett ämne. Varje lektion är ett lärotillfälle, även om man just den dagen kanske inte kan delta fullt ut.  

Jag litar på elevernas ord när det kommer till om de känner att de kan ta i eller inte under en lektion. Om det är många gånger i rad med tveksamma förklaringar kontaktar jag er om detta och pratar med eleven om det. Ni behöver alltså inte skicka med lappar eller mejla om det inte är speciella omständigheter som jag måste veta om. 

Pulspasset är ett nytt inslag för i år. Bakgrunden ligger i att stillasittandet i samhället ökar, många sitter stilla många timmar varje dag, både på jobb, i skola och på fritiden. Detta går ut över vår kropps fysiska och psykiska välbefinnande och leder till att sjukdomar och folkhälsoproblem ökar. 

Att Mörbylånga kommun valt att satsa på pulspass har också sin grund i att man i studier har kunnat bevisa att hjärnan när den ges 20-30 minuter i en viss pulszon frigör ämnen som hjälper inlärningen samt minskar kroppens produktion av stresshormon. 

I korthet är pulspasset 30 minuter av pulshöjande aktivitet, oftast i form av stationer. På en duk kan eleverna med hjälp av pulsmätare se vilket pulszon de befinner sig i. Innan passet har de fått veta vilka pulszoner de ska ligga i just den dagen. Elever som är/har varit sjuka får i uppgift att ligga i de lägre zonerna där hjärta- och andningssysystem inte belastas för mycket. 

Vill man veta mer så föreslår jag att man medverkar på en eller flera lektioner. Passet pågår mellan 08.15-08.55 varje onsdag. Det finns alltid plats för besök. Välkomna! 

/Linus af Wåhlberg 


Trevlig helg!
Ulrika och Annelie

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vecka 38

Vecka 23

PÅSKLOV